Twofold inc. är ett ödmjukt pusselspel med en fascinerande spelmekanism

twofold inc. är utvecklat av Malmöbaserade Grapefrukt games som hade stor framgång med sitt förra spel rymdkapsel. Bakom Grapefrukt games finns Martin Jonasson. Spelet består av Oändliga banor utan tidsbegränsning med en skön akustisk musik. Enligt utvecklaren är det gjort för de små väntestunderna som på bussen eller i kön. Det är därför möjligt att spela med en hand. Musik och finurliga ljud står Niklas Ström för.

twofold inc. banner

Spelmekanism

I twofold inc. får du uppdrag att rensa plattor i olika färger för att få poäng. Du får flera uppdrag samtidigt och om du får mer poäng än vad som behövs överförs de på övriga uppdrag. Uppdragen symboliseras av färgade staplar med en siffra under. Under ser du hur många drag du har på dig att klara uppdraget. Scrolla på spelplanen för att nysta upp plattorna och gör en bana för att rensa bort dem. Om du klarar ett uppdrag får du extra drag till de resterande. Skulle du misslyckas dras en livsplupp från roboten.

Spelplanen i twofold inc.

Det börjar med en introduktion som bekantar dig med spelet och de första banorna genomförs med hjälp. Efter det släpps du fri att lösa slumpmässiga banor som blir svårare ju längre du kommer. Jag tyckte först att spelet verkade lätt men lärde mig snabbt att så inte var fallet. Det gäller att hela tiden göra rätt bedömning om du ska flytta eller rensa plattorna. Ibland är det bättre att ta en smäll för att få högre poäng i ett senare skede. Under spelet finns det hjälpplattor som du samlar genom att rensa spelplanen. Efter ett tag har du samlat ihop till en eller flera plattor och kan dra de till spelplanen för att ersätta andra plattor. Detta tog mig ganska lång tid att hitta och förstå hur det fungerade. Spelprocessen sparas i molnet så det är enkelt att fortsätta vid ett senare tillfälle.

Efter att först ha avfärdat appen som enkel och lite tråkig vände det. Jag märkte att jag blev bättre ju mer jag spelade och twofold inc. blev plötsligt intressant. Det gjorde att jag blev sittande hela kvällen, när jag egentligen skulle skriva recensionen. twofold inc. är ett finurligt spel med många detaljer och finesser som passar för både långa och korta spelstunder.

twofold inc. är en universal-app som finns att hämta på App Store [40 kr]