Together samlar dina dokument och anteckningar på en plats

Together är en app för att samla dina anteckningar, dokument, bilder, filmer, webbsidor och bokmärken på samma plats. Det är på många sätt ett bra alternativ till Evernote.

Together för iOS

Jag nämnde innan nyår att jag letar efter appar för att ersätta Evernote och först ut är
Together av Reinvented Software, appen finns till både Mac och iOS. Jag har bara testar versionen för iOS och synkroniserar mellan min iPhone och iPad. Mac-versionen innehåller fler funktioner men jag upplever att iOS-versionen är fullt tillräcklig för mig. Synkroniseringen sker via iCloud och det har under tiden jag testat den varit dess största nackdel. Anledningen till att det tagit tid att testa Together är att jag hade stora problem med iCloud i början. Jag valde därför att testa det under en längre tid och hoppas på att iCloud blev stabilare.

Skapa och importera

Together iPhone

I appen kan du antingen skapa eller importera dokument. Du kan skapa anteckningar, bokmärken, nya dokument från urklipp, dokument med rik text och importera bilder och video från kamerarullen. Together har också en extension som gör det möjlig att skicka filer från andra appar. Jag känner dock att den är lite begränsad eftersom den bara stödjer vissa filer i nuläget. Du kan t.ex inte skicka en webbsida från Safari till Together men det funkar med en PDF. I en konvertion med utvecklaren Steve sa han att han jobbar på en bättre extension. Det kommer i version 1.2 som väntas i början av året. Jag använder appen som ett referensbibliotek och har mest skickat filer från andra appar. En del dokument har jag skapat från text i urklippet och då behåller den formateringen på texten.

Organisera

together iPad

När det gäller organisering har jag ännu inte kommit helt till rätta. Det finns många möjligheter till organisering och efter att ha testat runt lite landade det i en klassiskt mappstruktur. Anledningen till att jag inte är helt nöjd är att det känns som jag inte utnyttjar potentialen i appen fullt ut. Utan att behöva göra något så sorterar den i grupper efter typ. Det finns anteckning, dokument, bilder, flmer, ljud, webbsidor och bokmärken. Vill du få ytterligare ordning så kan du skapa egna mappar eller grupper. Du kan också skapa etiketter i olika färger, taggar eller betyg. Alla har olika fördelar och det tog ett tag för mig att förstå skillnaderna. Mappar används för att organisera i en hierarki och du kan placera en undermapp eller grupp i en mapp. Saker kan finnas i flera grupper men bara i en mapp. Jag lägger inget i mina mappar utan använder dem bara till att sortera mina grupper. Taggar är sökbara nyckelord och etiketterna ger en snabb översikt med sina olika färger. Jag använder ett fåtal taggar men har inte kommit på hur jag ska använda etiktter. Bokmärken använder jag inte alls, jag gillar inte att det bara visas titel och länk. Du kan knacka för att öppna i appen eller Safari. För mig ger det ingen översikt och jag skulle önska att jag såg hemsidan direkt i appen. Nu behöver jag knacka på preview och då blir det ett steg för mycket. Jag använder en annan app för mina bokmärken som är lite mer visuell, jag kommer skriva mer om den senare. Vill du ge betyg så görs det med stjärnor i skalan 1-5.

Redigera och förhandsvisa

I Together kan du redigera anteckningar, textfiler och bokmärken. När du redigerar dokument med rik text kan du formatera texten, lägga till bilder eller länkar och även markera text med en färg. Förutom bilder och text kan den bl.a visa PDF-filer och iWork dokument. Vill du ha ett extra lager med säkerhet kan du kryptera saker som du vill hålla privat.

Markering av text

Synkronisering

Man har valt att bara stödja iCloud för synkronisering av din data och utvecklaren har i nuläget inga tankar på att lägga till stöd för flera tjänster. Jag började testa Together på iOS 8.1 och den led då rejält av iCloud-buggen. Jag hade problem att få den att synkronisera och det kunde ta flera timmar för ett litet dokument på några kilobyte. Efter uppdateringen till 8.1.1 så har det blivit mycket bättre och fungerar för det mesta. iCloud är helt magisk när det fungerar och det är skönt att synkroniseringen sker utan att jag behöver göra några extra inställnigar, men tyvärr så är det inte alltid så. Det gör att jag inte litar på att iCloud tar han om överföringen och jag går in och dubbelkollar på båda mina enheter om allt finns. Jag hopppas verkligen att Apple får igång iCloud på allvar så det fungerar så som man är van att Apples prylar fungerar. Det är tråkigt att se ett så här bra och kompetent app lida av något utanför dess kontroll.

Efter riktigt stora problem med synkronisering på grund av att iCloud inte var stabilt så har jag börjat att flytta över mer av min data från Evernote och det är skönt att få en översikt, något jag kände att jag saknade i Evernote. Jag har inte flyttat allt till Together utan valt att dela upp informationen som fanns i Evernote. Även om appen har stöd för de flesta formaten och funktionerna. De gånger jag har haft problem har jag fått snabb och ypperlig support från utvecklaren och han har alltid lyckats lösa mina problem. Jag är väldigt nöjd med den att kunna ersätta den här delen av Evernote och kommer nu gå vidare till att flytta mina recept och bokmärken. Together är en universell app och kostar 75 kr.