Styr musiken på datorn från notiscenter på iOS

TodayRemote är en widget till iOS som gör det möjligt att styra musiken eller video på din dator. Den har stöd för bl.a iTunes, Spotify och VLC.

TodayRemote

För att appen ska fungera så behöver du ladda ner en kostnadsfri app till datorn som hjälper till att para ihop enheterna. Enheterna behöver också ligga på samma trådlösa nätverk. I appen på iOS så finns det en guide för att komma igång och inställningar, efter du har kopplat ihop enheter så sköts allting från notiscenter. Appen är gratis att ladda ner och fungerar då bara med iTunes på en dator. För att koppla den mot flera datorer eller Spotify och VLC så krävs ett köp inutu appen för 19 kr. Du får då också möjlighet att styra systemljudet på datorn, i gratis versionen så kontrollerar du bara volymen i iTunes. Kopplar du upp dig på flera enheter så byter du mellan dem i Wigeten.

TodayRemote widget

Jag hade lite svårt att koppla ihop min iPhone med datorn och det krävdes två försök. Det var även lite problem med att styra ibland och när jag knackade på min iPhone så hände inget. Varje gång du öppnar widgeten så måste den koppla upp sig igen, det gör att det tar några sekunder och känns inte så smidigt. Det är tyvärr inget utvecklaren kan göra någonting åt då det beror på en begränsning i iOS och minneshanteringen i notiscenter. När jag fick det att funka så var det bra och datorn utförde åtgärderna utan fördröjning. Widgeten är väldigt liten och du kan byta låt, starta och stoppa musiken samt höja eller sänka volymen. Så för att få någon nytta av appen så måste du börja vid datorn och välja album eller spellista.

På grund av det begränsade användningsområdet så har jag svårt att se någon nytta med appen. Eftersom jag lyssnar på min musik i iTunes så använder jag hellre Apples fjärrkontroll app där jag har mer kontroll. Men jag använder nästan aldrig datorn utan om jag vill på musik så gör jag det direkt på någon av mina iOS-enheter. TodayRemote är en universell app som är gratis med köp inuti appen.