Skapa elektronisk musik med Auxy för iPad

Min musikaliska förmåga är väldigt begränsad men jag finner det ändå avkopplande att sitta och leka med enklare musikprogram. Jag har suttit en del med looparna i Garageband men nyligen så hittade jag en ny favorit. Appen heter Auxy och finns bara till iPad, skapare av appen är svenskarna Henrik Lenberg och Fredrik Gadnell.

Jag fastande för Auxy för att det var så lätt att komma igång. Första gången satt jag tillsammans med mina barn och skapade och alla trivdes. Appen består av fyra kanaler med ett flertal spår och du kan spela ett spår från varje kanal samtidigt. Det finns en kanal för trummor, en för bas och två för synth, varje kanal innehåller 3-5 olika typer av ljud.

Skapa

Knacka på ett tomt spår och börja lägga din loop, du hör feedback i realtid och det är lätt att lägga till, ta bort och flytta toner. Den finns också möjlighet att kopiera en melodi eller göra långa toner. När du är klar med en kanal går du vidare till nästa. När du är klar kan du knacka på spåren för att starta eller stoppa loopen. Har du flera spår byter du lätt med en knackning och appen byter när föregående spår spelat klart. Detta gör att du alltid får bra övergångar och flyt i låten, även för mig som inte har perfekt taktkänsla. När musiken spelas kan du gå in på respektive kanal och ändra olika reglage bl.a volym. Det finns ingen spara funktion i appen utan enda sättet att bevara mästerverken är att spela in dem. När inspelningen är klar får du upp en ruta med olika alternativ för delning och möjlighet att lyssna på den igen.

Delningsalternativ

Det finns säkert lite fler finesser än de jag beskrivit och även några tips och trix på hemsidan.

Auxy är en väldigt enkel och bra app som passar både nybörjare och mer avancerade användare. Enkelheten att komma igång ger en skön känsla och det är alltid härligt att skapa något. Jag använder Auxy till att koppla av och få lite energi. Har du tillgång till en iPad tycker jag absolut att du ska ladda ner Auxy och testa, den är inte bara kul utan även gratis.

Namn Typ Pris
Auxy iPad Gratis