Se texter till din musik med Musixmatch

Gillar du att läsa texten till låten när du lyssnar på musik, men orkar inte leta upp dem själv. Då ska du testa Musixmatch som har ett bibliotek på äver 7 miljoner texter på 38 språk.

Musixmatch line-up

När jag lyssnar på musik vill jag gärna ha texterna. Jag finner det avkopplande och får en annan anknytning till låtarna om jag läser texterna samtidigt. När jag använde dator använde jag lite olika tillägg för att lägga in texter i iTunes eller klistrade in manuellt. På iOS kan du bara se texter du lagt till i iTunes och du kan inte lägga till nya. Detta har länge varit ett irritationsmoment för mig och jag har provat olika alternataiv men inget som jag fastnat för. Inte förrän nu när jag provade Musixmatch igen.

Musikkällor

Det finns flera olika sätt att använda appen på och det gör den användbar hur du än lyssnar på musik. Du kan koppla den till ditt Spotify Premium konto, kolla videos från Youtube, lyssna musiken i ditt bibliotek eller till musik som spelas på ett café eller krog. Det sistnämnda görs via en funktion som heter Music ID, och funkar som Shazaam. Den lyssnar efter vilken låt det är och matchar sen texten till den. Jag använder den mest med mitt musikbibliotek och det är det som recensionen kommer handla om. Fast det mesta som jag skriver om kan också utnyttjas om du väljer något av de andra användningsområdena.

När du spelar något på din enhet så känner Musixmatch av det och kan läsa av det i appen, du kan även starta din musik från appen. På Min musik hittar du hela ditt bibliotek, även det som finns i molnet på iTunes Match 1. Första gången du startar appen läser den av ditt bibliotek och synkroniserar de texter den hittar. Det finns också möjlighet att göra en ny scanning senare. Har låten ingen text söker den upp den i Musixmatch online bibliotek och sparar det i appen. Detta är bra eftersom jag ibland lyssnar på musik i flygplansläge och även då kan njuta av texten. Det finns också en funktion för att sjunga till låten. Spåret analyseras då och de plockar bort frekvenserna där sången är. Det fungerade bra men tyvärr så visas inte texten, vilket gör det svårare att sjunga med (i alla fall för mig).

Uppdatera och visa texter

Skulle det vara någon text som inte finns eller du märker felaktigheter i en text så finns det möjlighet att redigera den. För att göra detta behöver du logga in och det kan göras via mail eller med Facebook. När du väljer att redigera en text skickas du till Safari där du gör dina ändringar. Dock märkte jag att det tar tid innan texten uppdateras i appen. Jag gjorde några ändringar på eftermiddagen som ännu inte syns i appen. Väljer jag däremot att redigera texten så syns ändringarna på webben. Förutom att se texten kan du också synkronisera den till musiken och bara visa den aktuella textraden, även detta kräver ett konto. Många av de låtar jag lyssnade på var redan synkade men inte alla. Det var väldigt lätt att göra och du knackar på en knapp när nästa textrad ska visas, denna uppdatering skedde nästan direkt efter jag sparat.

Widget & Apple watch

Musixmatch kommer med en widget på iOS 8. Den visar vilken låt som spelas och texten i takt till musiken. Det finns även knappar för att öppna olika funktioner i appen. Dessa är Trending, Music ID och Search. Appen har nyligen uppdaterats med stöd för Apple Watch.

Jag är riktigt nöjd med appen och jag gillar hur den ser ut och hur den visar texten. Extra förtjust i funktionen där texten är synkroniserad till låten och att det fungerar på Youtube videos också är imponerande. I nuläget uppfyller den alla krav jag har för att få texter på mina iOS-enheter och rekommenderar appen varmt.

Musixmatch är en universell-app som finns att hämta på App Store [Gratis]

1. Denna funktion är avstängd från början och måste aktiveras i inställningar.