Skip to content

Recension: 2Do för iOS

2Do III

2Do är en universell app för att hantera dina uppgifter. Du kan använda den till enkla checklistor eller som ett fullfjädrat GTD verktyg. Den stödjer många funktioner som etiketter, GTD inkorg, alarm, återkommande uppgifter, projekt och checklista. Trots alla funktioner och finesser är appen lätt att använda och trevlig att titta på.

Nytt utseende

Den nya versionen av 2Do är omskriven från grunden och det har tagit lång tid för utvecklarna att bli klara. Den nya designen är väldigt smart och det märks att det ligger mycket tanke bakom alla besluten. Man har lagt mycket energi på att få den att fungera med touchskärmar och sveprörelser vilket gör att appen känns väldigt naturlig på iOS. Appen består av tre paneler, en sidomeny med alla listor, mitten panelen som visar den valda listan och längst till höger är etikettpanelen. På iPad så har du också en kalenderintegration där du kan se din kalender och lägga till nya möten direkt ifrån 2Do1. På iPhone kan du enkelt svepa åt sidorna för att bläddra mellan panelerna och på iPad ser du det mesta i landskapsläge. När du är inne i en lista så finns det tre visningslägen kompakt, normal och utökad. Du byter lätt mellan dem genom att nypa ihop eller dra isär, samma rörelse som för att zooma i kartor eller bilder.

Nytt utseende

Listor

Det finns tre nivåer när du ska organisera dina uppgifter. Först har du grupper i grupperna kan du lägga listor i listorna lägger du uppgifter, projekt eller checklista. Gör du projekt eller cheklista kan du självklart lägga uppgifter inuti dem. Förutom att namge listorna kan du också ge dem olika färg. Det finns också några fördefienreade listor och det är idag, planerade, stjärnmärkta, avklarade och alla. Förutom dina listor och de fördefinerade så kan du även skapa smarta listor, det gör du genom att spara en sökning. Sökningen är väldigt kraftfull och du kan söka på etiketter, uppgifter utan etiketter, repeterande, med förfallodatum, med anteckningar, med ljud och på prioritet. I listorna finns det också ett fokusläge där du kan fokusera bara på t.ex idag, imorgon, nästa 3 dagar eller förfallna. För att komma åt fokuserigen så trycker du på solen, håller du inne så får du upp en ruta för att ställa in hur du vill fokusera. Det finns också en klocka där du kan gömma/visa planerade uppgifter. Uppe till vänster på listan så har du ett alternativ för att sortera listan. Det finns många alternativ bl.a startdatum, förfallodatum, lista, prioritet, tidsperiod, etiketter och manuellt. Du kan också välja om uppgifterna ska sorteras stigande eller fallande.

listor och visningsläge

Hantera uppgifter

För att lägga till en uppgift knackar du på +, om du håller inne så kommer du till Lägg till snabbt och då är rutan kvar tills du trycker avbryt. Bra om du ska göra en braindump och har många uppgifter att skriva in. Om du använder dig av GTD-metodiken så finns det stöd för inkorg och du kan ställa in om alla uppgifter ska komma i inkorgen eller i det projekt du är inne i. När du lägger till enstaka uppgifter kan du direkt välja om det ska vara uppgift, projekt eller checklista. Det går också att konvertera uppgifter till projekt eller checklista och tvärtom. När du skapat en uppgift knackar du på den för att lägga till ytterligare information som anteckningar, startdag, förfallodag, alarm, repetera, åtgärder, etiketter, plats och bild/ljud. Som åtgärder kan du välja om du ska ringa, maila, besöka en hemsida, besöka en plats, eller söka på nätet. Jag använder framför allt åtgärden ringa som kopplar till din adressbok eller så kan du skriva in ett nummer. När du väljer en åtgärd får du en banderoll på högersida under namnet på uppgiften, knacka på den för att utföra åtgärden. Jag jobbar mycket med startdag och då kan jag ställa in en automatisk starttid som alla uppgifter börjar på när jag flyttar fram dem, samma möjlighet finns också när du sätter förfallodag. En annan smart funktion är att du kan ange en tid på hur länge uppgiften tar, har uppgiften en förfallotid klockan 13 och tar 4 timmar att genomföra får du en påminnelse klockan 9. Något som visar på arbetet med att optimera för touchskärm är möjligheten att ändra eller flytta flera uppgifter samtidigt. Längst ner till höger så finns det tre prickar, när du knackar på de så kommer du in i ett redigeringsläge. Du kan här markera flera uppgifter och lägga till etiketter, flytta, ta bort eller ange förfallodag, stardag och tidsåtgång. Det är också möjligt att flytta uppgifterna till en lista genom att dra. Drar du till listan planerade får du möjlighet att ändra startdag och drar du till kalendern och släpper anges det datumet som förfallodag.

Åtgärder och Snooze

Repetera och alarm

Något som många enklare att göra appar missar eller har få alternativ för är återkommande uppgifter. 2Do har nästan alla möjligheter du kan tänka dig. Det finns förinställningar för dagligen, varje vecka, varannan vecka och varje månad, du kan också välja om den ska börja repetera när du har kryssat den som klar. Är inte detta nog har du väldigt goda möjligheter att själv anpassa. Du kan välja en viss period som x dagar, månader eller år. Jag använder det till saker jag behöver göra var tredje vecka och varannan månad. Det går också att välja vissa dagar i veckan eller en speciell dag i månaden t.ex tredje onsdagen. Förutom att reptera uppgifter kan du sätta alarm, förinställingarna är från 5 minuter till 2 dagar innan. Det går också att anpassa till en tid x dagar innan eller efter. När påminnelsen kommer finns det möjligheter att skjuta upp eller bli påmind igen. I inställningar kan du välja ett snooze intervall precis som på en väckarklocka eller att du får en fråga varje gång. Det som jag gillar mest är tjata på mig där du kan ställa in hur ofta den ska påminna dig, på grund av begränsningar i iOS så kan du bara välja mellan varje minut, varje timme eller varje dag. När du aktiverar tjata på mig så kommer du få en påminnelse tills du öppnar appen eller markerar den som färdig. Det finns också stöd för platsbaserade alarm som dyker upp när du närmar dig den plats som du angett i uppgiften.

Etiketter

I de appar som strikt följer GTD så finns det context eller sammanhang som det heter på svenska. 2Do har istället valt att använda sig av etiketter, jag använder det på samma sätt som sammanhang men det går att sätta flera etiketter på en uppgift. Nytt för version 3 är att du kan gruppera etiketter och på så sätt få en bättre ordning. Du kan också filtrera uppgifter genom att knacka på en eller flera etiketter.

etiketter

Synkronisering

2Do har ingen egen synkroniseringstjänst utan använder sig av redan befintliga molntjänter. Du kan välja mellan Dropbox, Toodledo eller CalDav. I CalDav så kan du välja Apples påminnelser eller en egen server. Dropbox är den rekommenderade metoden eftersom allt synkroniseras. De andra tjänsterna har sina för och nackdelar som du kan läsa mer om här.

Extra finesser

Förutom allt jag nämnt hittills så har 2Do några extra finesser som jag gillar skarpt. Den har bra stöd för URL-Schema och i version 3 så har man utökat det ytterligare. Du kan enkelt se fördefinerade listorna som Idag, Stjärnmärkta och Alla eller någon av dina egna listor. När du skapar en uppgift kan du skicka med någon eller alla funktioner som jag skrivit om som en parameter. För den som är extra intresserad finns fullständiga specifikationer här. När jag sitter med min iPad är det inte ovanligt att jag kopplar in mitt tangentbord, då är det riktigt skönt att det finns stöd för kortkommandon på tangentbordet. Utvecklarna har också sagt att det kommer en Widget för Notiscenter i version 3.1.

Sammanfattning

Genom 2Do så visar utvecklarna Guided Ways Technology att det går att göra en app för iOS som är i klass med det som görs till en dator. Det är skönt att se att iOS och framför allt iPad tas på allvar som ett arbetsredskap, då de inte släpper en begränsad app som är beroende av en dator. För första gången på länge kan jag sköta all hantering av mina listor och uppgifter direkt från iOS. Jag gillar flexibiliteten i appen och det passar mig som inte slaviskt följer GTD eller någon annan metodik. Så känner du dig begränsad eller inte är helt nöjd med din nuvarande Att göra app så kan jag varmt rekommendera 2Do. Har du som jag testat 2Do tidigare är det en gratis uppdatering, är du en ny kund så kostar appen 109 kr och funkar både på iPhone och iPad. 2

Namn Typ Pris
2Do Universell 109 kr


  1. Kalenderintegrationen kommer till iPhone i version 3.0.1.  
  2. Otroligt generöst tycker jag som köpte min app 2010, men jag hade inte haft några problem att betala 109 kr. Jag har köpt appar som bara funkar på iPhone för mer pengar. 

Be First to Comment

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *