Radio ger dig enkelt och snyggt tillgång till internetradio

Radio är en app som på ett enkelt och snyggt sätt ger dig tillgång till massor av radiostationer på internet.

Radio logo

Radio är skapat av Leemon som är ett enmansföretag och drivs av Alejandro López från Dublin. Detta är hans första app, men han jobbar just nu på ytterligare två appar.

Radio startskärm

Radio är otroligt minimalistisk och har bara de absolut nödvändigaste funktionerna. Du startar appen och kan från startskärmen söka efter en station att lyssna på. Sökningen är uppdelad efter land, genre eller namn. Väljer du namn så får du skriva in vad du letar efter medan de andra alternativen ger dig en lista på alternativ. Knacka på stationen för att spela och gillar du den så knackar du på +, så läggs den till som en favorit på startskärmen. Radio innehåller just nu 26.000 radiostationer från 200 länder och uppdateras kontinuerligt med nya kanaler.

Leta efter station

När jag testade Radio fick jag genast tillbaka intresset för radiokanaler och det berodde på att det var enkelt att hitta kanaler. Jag testade samtliga sökalternativ och hittade genast mina favoritkanaler och även en del nya kanaler som jag sparade. Startskärmen visar vilken låt som spelas om kanalen sänder ut det och det visas även på låsskärmen. Appen stödjer inte omslag på låtar som spelas utan har istället valt att visa app-ikonen på låsskärmen. Detta tycker jag är ett smart val eftersom jag inte gillar att lyssna på musik utan någon form av bild på låsskärmen.

Jag gillar att appen är enkel, avskalad och rolig att använda. Den känns väldigt genomtänkt på vilka funktioner som ska vara med och inte. Förmågan att enkelt hitta stationer är något jag inte upplevt i de appar jag testat tidigare. Radio är en riktigt trevlig app som jag rekommenderar om du gillar att lyssna på radio, det är stor chans att dina favoritkanaler finns med och troligtvis kommer du också hitta någon ny.

Radio är en universell-app som finna att hämta på App Store [Gratis]