Obscura för iPhone

Obscura är en smidig kamera-app till iPhone med möjlighet till manuella inställningar och “live-filter”.

Obscura för iPhone

Obscura är utvecklad av Ben Rice McCarthy från Irland. Det är en enkel och lättanvänd app som ändå ger dig bra kontroll över dina bilder.

Funktioner

Obscura har inte lika många filter eller inställningsmöjligheter som t.ex VSCOcam. Men är mycket enklare att använda då alla funktioner är tillgängliga från samma ställe. Precis som de flesta kamera-appar startar Obscura i foto-läge. Du ser bilden överst och har en knapp under för att ta bilder. På sidorna om denna sitter knappar för att låsa skärpan eller exponeringen. Ovanför ser du aktuell ISO och slutare. Båda dessa kan du ändra manuellt genom att knacka på – + på respektive sida. Genom att svepa på bilden bläddrar du mellan olika filter, det finns i nuläget 9 st. Lite gömt ligger funktionen att komma åt ditt bildbibliotek som görs genom att svepa höger på området med knappar. Sveper du åt vänster får du en överblick på filter. Du kan inte lägga filter på bilderna i bildbiblioteket men enkelt dela genom att svepa uppåt efter du valt en bild. En för mig ännu mer gömd funktion var hur du byter till kameran på framsidan, ställer in blixt, eller vitbalans. För att komma åt dessa funktioner knackar du på texten med ISO och slutar information. Där kan du också komma åt inställningarna och lämna dricks till utvecklaren. Om du lämnar dricks får du 6 nya filter och stödjer dessutom vidare utveckling av appen.

Obscura är enkel att använda och du skapar bra bilder som är lätta att dela. Men det finns samtidigt många möjligheter för manuella inställningar. Detta gör att appen passar både nybörjare och mer fotointresserade.

Obscura är en iPhone-app som finns att hämta på App Store [Gratis]