Med Stringer skapar du snabbt spellistor på iPhone

Stringer är en app till iPhone som underlättar att bygga spellistor. Genom att lägga låtarna i rad på en sträng och så skapas en spellista eller string som det kallas i appen. Du kan enkelt lägga till eller ta bort låtar med sveprörelser och gester.

Stringer logo

Introduktion

Stringer är skapad av en grupp utvecklare som kallar sig Derby. Efter att ha jobbat tillsammans uder en längre tid på företagen Nickelfish bestämde de sig för att starta Derby för att kunna jobba på egna projekt. De grundades i 2014 och Stringer är deras första app.

I min recension av Music Launcher nämndes att jag forfarande lyssnar på musik via iTunes och inte använder någon streamingtjänst. Även i Stringer är detta ett krav då den bara spelar musiken du har synkroniserad till telefonen eller den som befinner sig i iTunes Match. När du öppnar appen skapas automatiskt en string genom att blanda all musik du har i ditt bibliotek. Genom svepning åt vänster får du upp en lista på alla låtar i det albumet som spelas och för att lägga till en låt håller du inne och drar den till strängen eller knackar på den. Knacka på omslaget för att börja spela en låt och håll inne och svep för att gömma. När du väljer göm så får du alternativ om du vill gömma låten, albumet eller artisten. Detta valet gäller bara nuvarande sträng och när du startar en ny sträng kommer den tillbaka. Har det gått en stund sen du använde appen slumpas automatiskt en ny sträng fram.

Utseende Stringer

Premium funktioner

Vill du ha fler funktioner än de som är beskrivna ovan så kan du för 49 kr köpa premium funktionerna. Detta görs via ett köp inuti appen och kommer att inkludera även kommande funktioner. Förutom att lägga till låtar från spelande album kan du nu lägga till andra låtar från samma artist. Du kan spara låtar som favoriter och skapa en sträng med bara dem. Även möjligheten att importera spellistor från iTunes och spara dina strängar låses upp.

Premium funktioner Stringer

På ett enkelt sätt löser den ett problem som finns när jag lyssnar på musik. I den inbyggda musik-appen är det otroligt omständigt och bökigt att skapa en spellista, att Stringer skapar något att börja med är betydligt lättare. Det är också ett snabbt sätt att sätta på musik om du inte vill lyssna på något speciellt. Appen är fortfarande tidigt i utvecklingen (1.0.3) och saknar enligt mig en del funktioner. Jag skulle vilja kunna lägga till låtar från en annan artist, uppdatera mina strängar och bläddra i strängen och ändra utan att den byter låt 1. Stringer är en stabil och snygg app som är rolig att använda. Jag har använt den mycket mer än jag trodde och tycker om att bygga mina strängar. Jag hade en snabb diskussion med utvecklarna på twitter och de svarade snabbt och var trevliga. Stringer är en app för iPhone som är gratis med köp inuti appen.

1. Jag gillar att bygga början på strängen och sen sätta på. Resterande delar av strängen vill jag ändra när jag lyssnar, men i nuläget så byts låt när jag bläddra neråt.