Dröm Dig Bort Med Away

Franz Bruckhoff och Taptanium är tillbaka med en ny app. Away följer samma spår som hans tidigare appar Sunny och Windy, där han försöker få människor avslappnade med högkvalitativa naturljud.

Away banner

Away innehåller samma typ av 3D landskap med stereoskopiskt ljud. Den största skillnaden i Away är att han har kombinerat flera olika ljud i samma scen. I de tidigare apparna har han haft flera scener med olika ljud. För att lösa detta finns det en pulserande cirkel som fungerar som lyssningspunkt. Genom att dra cirkeln runt på skärmen ändras ljudet och du får olika ljudlandskap. Jag tycker att detta är helt genialiskt och gör det lättare att variera upplevelsen. Det finns också en ljudmixer där du kan reglera volymen på bakgrundsljud och musik. Här kan du också välja vilken tid på dygnet du vill att det ska vara. Det innebär att varje lyssningspunkt har flera olika ljud beroende av tid på dygnet. Både ljudet och 3D landskapet ändras när du drar från morgon till sen kväll.

Away 3D landskap och mixer

En annan smart funktion är Away är ihopkopplad med de andra apparna genom djuplänkning 1. Det betyder att du har tillgång till de olika scenerna i både Windy och Sunny direkt från Away. Detsamma gäller de andra apparna också.

Jag finner alla appar från Taptanium väldigt avslappnande och använder någon av de varje dag. Senaste tiden har det varit Away som jag inte hunnit utforska fullt ut än. Tyvärr har jag hittat några kombinationer som jag tycker är lite irriterande. Speciellt tuppen är alldeles för intensiv och ger mig ingen ro alls. Detta är dock inget större problem eftersom det finns så många andra möjligheter. De gånger jag tröttnar hoppar jag enkelt till Sunny direkt från appen.

Away ~ Meditation & mindfulness to sleep, relax, focus, breathe är en universal-app som finns att hämta på App Store [30 kr]

1. En funktion som gör det möjligt att länka till specifika delar av en app och introducerades i iOS 9.