Blockwick 2 är ett avkopplande pusselspel

Blockwick 2 är ett fantastisk snyggt och avkopplande pusselspel där det gäller att matcha block av samma färg.

Blockwick 2

Blockwick 2 är skapat av Kieffer Bros som tidigare har skapat en mängd med spel. Jag hade aldrig hört talas om de tidigare och är positiv överraska av spelet. De inriktar sig på att göra små premiumspel som tränar hjärnan.

Spelet

Spelet går ut på att lägga block med samma färg tillsammans och består av 160 banor. Du drar runt blocken och försöker få bitar med samma färg att nudda varandra som då lyser upp lite. För att göra det lite svårare finns det vita block som bara är i vägen. På varje bana finns det en pärla och när du hittar den kan du gå vidare till nästa bana utan att klara den du håller på med. Det finns också symboler och om de matchade blocken ligger på dessa så får du illumination. I början så är det bara en färg som ska matchas men ju längre du kommer så blir det fler färger. Det kommer också nya block med olika egenskaper. Det finns block som sitter fast, block som rör sig som en larv, block som är sammankopplade och flyttar sig tillsammans samt block som fastnar i andra.

Blockwick 2 bana

Det finns inga poäng, ingen tid, inga utmaningar och det spelas skön musik i bakgrunden. Just att det inte finns några poäng eller tid ser jag som den största fördelen med spelet. Det gör också att jag lägger tid på varje bana och försöker hitta pärlan och träffa alla symbolerna. Jag har inget behov av att rusa igenom spelet som jag ofta gör utan stannar upp och tar mig tid för varje bana.

Blockwick 2 annan bana

Det är skönt med ett spel som för en billig peng ger en fantastisk upplevelse utan att förlita sig på köp inuti appen eller utmaningar. Det är otroligt avkopplande och ger mig ett lugn som få spel gör. Samtidigt är det lagom utmanande och jag har efter ungefär halva spelet ännu inte tröttnat, även om jag inte lyckats med illumination på alla banor. Spelet är snyggt gjort och jag kommer absolut att hålla utkik efter nästa titel från Kieffer Bros.

Blockwick 2 kostar 29 kr och finns på App Store [Universell]