Alto’s Adventure är oändligt med glädje

Alto's Adventure är ett spel som bygger på en bergsmiljö som repeterar sig i oändlighet. På vägen ska du fånga in lamor, göra trick i kombinationer, hoppa över bergsklyftor och samla in mynt.

Alto's Adventure Hero

Alto's Adventure är utvecklat av Snowman som består av Ryan Cash och Jordan Rosenberg. För att få rätt visuellt uttryck tog de hjälp av Harry Nesbitt, ljudet är gjort av Michel Theiler på Kpow Audio. Utvecklingen av spelet startade i Januari 2013 och tog över 2 år att få klart.

Story

Alto lever i bergen och sköter om sina lamor. En dag rymmer lamorna och Alto åker efter på sin snowboard för att fånga in dem igen. Det är väldigt lätt att lära sig och komma igång. Du får automatiskt fart, knackar för att hoppa och håller inne för att göra bakåtvolt.

BILD

Spelupplägg

Trots den enkla storyn finns det ett flertal olika tävlingsmoment i spelet. På väg ner för berget finns det hopp, linor och tak du kan åka på och använda för att göra trick. Men det finns också stenar, eldar och bergsklyftor som försvårar din färd. Har du otur så väcker du en av bergets gamlingar och han börjar jaga dig. För varje åk får du poäng för antal lamor du fångar men också för mynt du samlar. Du kan också skaffa poäng genom att göra trick, kombinerar du flera trick får du mer poäng. När du gör trick-kombinationer så ökas farten och halsduken växer, ju längre halsduk desto högre fart. Det gör att du kan hoppa ännu högre eller längre och göra häftigare trick. Det finns också lite hjälpmedel du kan plocka upp på vägen i form av en magnet och en fjäder. Magneten suger åt sig alla mynt och fjädern gör att du svävar och inte kan krocka med stenar. Spelet innehåller inga köp inuti appen för riktiga pengar men du kan använda de mynt du samlat ihop i en workshop. Där kan du uppgradera så magneten eller fjädern varar längre, det finns också en Wingsuit som gör att du kan flyga och göra spektakulära trick. Förutom att försöka få högsta poäng eller bästa kombo så får du tre mål, när målen är avklarade så går du upp till nästa nivå och får tre nya mål. När du når nivå 11 så låses en ny karaktär upp, det finns totalt 6 karaktärer. Varje karaktär har sina egna egenskaper och det motiverar till att testa alla för att klara målen.

BILD

Appen är integrerad med Game Center där det finns prestationer och resultattavlor. Du kan också tävla mot dina vänner med högsta poäng, bästa kombo eller längsta distans. Spelet använder sig av iCloud för att synka din framgång och du kan enkelt hoppa mellan din iPhone och iPad utan behöva göra om mål. En annan imponerande sak är hur mycket statistik den sparar, det finns statistik på allt du gör i spelet. Hur många gånger har du krockat med en sten, ramlat ner i en bergsklyfta eller hur många fåglar du skrämt.

Visuellt

Miljöerna och grafiken i spelet är helt underbara och det ända spel jag tycker kommer i närheten är Monument Valley. Det är stor variation på miljöerna och även om jag ibland känner igen vissa bitar så upptäcker jag också nya. Du åker genom byar, skogar, och hoppar över bergsklyftor. Förutom att miljön ändrar sig så åker du på olika tidpunkter på dagen och i olika väder. Detta gör att spelet inte känns enformigt och är motiverande att spela. Dessutom är det skönt specialdesignat ljud och musik som ökar spelkänslan.

Alto's Adventure är det bästa spelet jag spelat på iOS och är väldigt avkopplande. De olika tävlingsmomenten gör att den inte blir tråkigt utan jag vill bara spela igen. Dessutom är det fantastiskt att bara åka och se hur väder, miljö och ljus ändras. Ibland har jag ramlat för att jag kollade för mycket på miljöerna. Varje åk går ofta ganska snabbt och du kan spela det nästan varsomhelst, men det gör sig bäst med en iPad i soffan och ett par bra hörlurar inkopplade.

Alto's Adventure kostar 19 kr och finns på App Store[Universell]