Pocket Casts: En Snygg Och Välgjord App För Podcastlyssnande

Jag har kört Overcast sedan den släpptes för massa år sedan och aldrig gett någon annan podcastapp en riktigt chans. Men nu blir det ändring på det och den första appen jag testat är Pocket Casts.

Pocket Casts 6 banner

Jag flyttade från Overcast och det var lätt att flytta över mina podcasts. Både Overcast och Pocket Casts är generösa när det kommer till att exportera dina podcast om du skulle vilja testa en annan app.

Hitta och hantera podcasts

Pocket Casts har en snygg design och en läcker översikt på dina podcasts. Det visas genom ett rutnät av omslagsbilder med liten siffra i övre hörnet för ospelade avsnitt. Du kan växla mellan stora rutor, mindre rutor samt en lista. Du kan även söka och gömma siffran för ospelade avsnitt.

Knackar du på en podcast i listan kommer du in till översikten. Där ser du alla avsnitt. Och har tillgång till en meny. Där kan du markera alla som lyssnade, ladda ner alla, avprenumerera och komma åt inställningar för podcasten. Du kan ställa in för varje podcast om den ska laddas ner automatisk och/eller lägga sig i up next.

Om du ska hitta nya Podcasts får du en bra överblick i sektionen Discover. Där visas vad som är populärt och trendar just nu. Du kan också visa topplista baserat på kategorier. Är du mer intresserad av ett speciellt nätverk och vilka podcast de har att erbjuda finns det en egen del för det också.

Pocket Casts Utseende

Pocket Casts är byggt på idéen att du ska prenumerera på en eller flera podcasts. Det gör att det blir lite krångligt att ladda ner och lyssna på enstaka avsnitt. När du knackar på ett program får du upp en kort översikt om vad podden handlar om och namnet på senaste avsnittet. Det går inte att se längd eller tidigare avsnitt. Enda sättet att se denna information är att prenumerera.

Uppspelning

När du spelar upp ett avsnitt kan du enkelt svepa mellan tre paneler. Informationen för det som nu spelas ligger i mitten. Där ser du omslagsbild och titel på avsnittet. Under ligger en stor play/pause knapp med knappar för att hoppa framåt eller bakåt på varje sida. Längst ner finns knappar för att ställa in hastighet och här hittar du också funktionerna Trim silence och Volume boost. Båda funktionerna gör som namnen antyder. Trim Silence hoppar över om det är tyst vilket sparar mycket tid efter ett tag. Volume Boost höjer volymen på talet vilket gör det lättare att höra i bullriga miljöer som buss och spårvagn.

Nu spelas i Pocket Casts

Du kan också skicka ljudet via AirPlay eller ChromeCast och ställa in en sömntimer. Till vänster har du show notes och möjlighet att dela avsnittet. Till höger ser du din up next lista. Här kan du ta bort eller byta ordning på avsnitten. Du ser hur många avsnitt det är och den totala speltiden. Där finns också en knapp för att rensa hela listan. Genom att svepa ner får du en minispelare och kan fortsätta navigera i appen. Sveper du minispelaren åt vänster får du en översikt på dina nästkommande avsnitt. Om du befinner dig i ett filter kan du enkelt lägga till avsnitt i listan.

Filter

Appen kommer med några fördefinerade filter för nya, påbörjade och stjärnmarkerade avsnitt. Räcker inte detta kan du skapa egna filter genom ett urval av parametrar för att sortera dina avsnitt. Jag skulle själv kalla det för spellistor men använder samma ord som i appen. Du namnger filtren och det finns 7 ikoner och 5 färger att välja mellan. Nästa steg är att välja vilka avsnitt som ska inkluderas. Här kan du välja mellan ospelade, påbörjade och spelade. Även status som nedladdad eller inte och ljud eller video kan väljas. Du kan välja en eller flera av dessa alternativ för att verkligen skräddarsy filtret. Tidsperiod för när avsnittet släpptes, bara favoriter och om du vill inkludera alla eller bara vissa podcast finns också. Sortering väljer du nyast eller äldst först. När ett filter är skapat kan du via en meny välja att spela alla, ladda ner alla, markera alla som spelade, redigera filter samt radera filter. Prenumererar du på många podcasts är detta är riktigt smart och snabbt sätt att dela upp avsnitt.

Settings i Pocket Casts

Inställningar

Pocket Casts innehåller många inställningar men jag tycker inte att det är för många. De är uppdelade i tydliga sektioner med få val i varje sektion vilket gör att det inte blir överväldigande. Det jag gillar allra mest är statistiken. Där ser du hur lång tid du lyssnat och en skojig men lätt meningslös fakta under.

Efter det listas hur mycket tid du sparat genom att hoppa över intros eller delar av avsnitt eller med funktionerna variabel hastighet och Trim Silence. Som sig bör finns det både ett mörkt och ljust tema. Det mörka är riktigt snygg och det jag använder.

Notiser kan ställas in individuellt för varje podcast. Under inställningarna kan du se hur mycket plats nedladdade eller streamade avsnitt tar på din enhet. Du kan snabbt radera alla nedladdade avsnitt för att få tillbaka utrymme.

Synkronisering och andra plattformer

Pocket Casts är en universell app med synkronisering via egen server. Anledningen till detta är att det ska fungera med andra plattformer. Pocketasts finns även till Windows Mobile, Android och som Web interface för att spela via en webbläsare på en dator.

Mitt lyssnande består mestadels av en handfull utvalda podcast som jag lyssnar på. Det gjorde att Pocket Casts passar bra för mig. Jag gillar designen och funktionerna samt möjligheten att styra inställningar på varje podcast. Det enda negativa är att det är krångligt att lyssna på enstaka avsnitt. I Overcast är detta inget problem, men jag föredrar Pocket Cast pga den tråkiga designen i Overcast.

Pocket Casts är en app som finns att hämta på App Store [40,00 kr]