Castro: för dig som lyssnar på många olika podcasts

Det finns massor av bra podcast att lyssna på och bara för att du prenumererar på ett program behöver du inte lyssna på alla avsnitt. Castro är den första appen som utvidgar dina lyssnar vanor och hjälper dig att ta del av fler podcasts. Detta görs genom att låta dig som användare prioritera vilka avsnitt du vill lyssna på.

Castro banner

Castro är utvecklat av Supertop som består av Pádraig Ó Cinnéide och Oisín Prendiville. De möttes i Dublin och har jobbat tillsammans i över 5 år. Oisín bor i Sarajevo och Pádraig i Vancouver, de ligger även bakom apparna Unread och Tokens.

Castro består av fyra olika delar som man når via ikoner i nedre delen av appen.

Discover

Här kan du lägga till podcast att lyssna på och symboliseras av ett förstoringsglas med ett plustecken. Du kan antingen söka på ett namn eller välja från topplistan som är sorterad i olika kategorier. Under inställningar väljer du från vilket land topplistorna ska komma från. När du knackar dig in på ett program så visas en bild med beskrivning bredvid. Under visas det första och senaste avsnittet. Knackar du mellan dessa avsnitt så utökas listan med samtliga avsnitt. Antingen så väljer du att prenumerera på podcasten eller bara lyssna på enstaka avsnitt. För att lyssna på ett specifikt avsnitt knackar du på det och väljer från menyn som dyker upp under. Du kan spela det direkt, lägga det överst eller underst i kön samt favoritmarkera. Det finns också en pil till höger på varje avsnitt, knacka på den för att få en full beskrivning av avsnittet. Från detta lägga har du hela tiden tillgång till menyn.

Inbox

Alla nya avsnitt från de program du prenumererar på hamnar i inkorgen. När det finns nya avsnitt syns en liten blå bricka på ikonen likt de som finns på app ikonerna på hemskärmen. Här är det samma procedur som i Discover. Knacka på ett avnitt för att visa meny. Men istället för favoritmarkering kan du arkivera avsnittet. Det är framför allt här du prioriterar vilka avsnitt du vill lyssna på och lägger till de i kön.

Inbox, Queue och Archive i Castro

Queue

När du lägger till ett avsnitt i kön så laddas det automatiskt ner. I inställningarna väljer du om du alltid vill ladda ner avsnitt eller bara när du är på wi-fi. Till höger på varje avsnitt finns ett prickat område, här kan du dra om du vill flytta om ordningen på din avsnitt.

Archive

I arkivet finns alla de podcasts du prenumererar på, dina favoritmarkeringar samt en komplett historik över det du lyssnat på. Vill du hitta gamla avsnitt till en podcast är detta ett bra ställe att börja på.

Show notes, Summary och iMessage i Castro

Nu spelas

När du startar ett avsnitt dyker det upp en mini-spelare längst ner under ikonerna. Genom att knacka på pilen till vänster så öppnas en större spelare. Här kan du ställa in insomningstimer, hastighet och dela avsnittet. Du ser även namnet på avsnittet och vilken podcast det kommer från, en play/pause knapp och möjligheten att spola 30 sek framåt eller 15 sek bakåt. Längst ner är en ljudvåg som visar hur långt du spelat och det förstärks med spelad och återstående tid under.

Nu spelas är den del jag gillar minst. Det är ingen bild och långa titlar scrollar vilket jag upplever störande. Dessutom tycker jag att animationen i ljudvågen är ryckig och inte snygg.

Övriga funktioner

Har du en favorit podcast kan du ställa in så den automatisk läggs till i kön när ett nytt avsnitt släpps. När du knackar på en länk som är delad från Castro kan du lägga till avsnittet direkt i din kö utan att prenumerera. Det finns ett riktigt snyggt mörkt tema. Du kan snabbt växla tema genom att svepa upp eller ner med två fingrar, det gör det väldigt enkelt att byta tema oavsett vart du befinner dig i appen. Sökningen av nya avsnitt sker på deras server som sedan skickar det till telefonen. Detta göra att appen drar mindre batteri och sparar data. Nyligen uppdaterades appen med stöd för iMessage som gör det ännu enklare att dela avsnitt.

Castro är en riktigt bra och snygg app med många smarta funktioner. Den saknar dock funktioner för att förbättra ljudet och ta bort tystnader som både Overcast och Pocket Casts har. Tyvärr så passar den inte för mina behov och de sätt som jag lyssnar på podcast. Följer du massa olika podcast och gillar att hoppa runt mellan enstaka avsnitt är Castro den bästa appen på marknaden.

Castro — Play and Share Podcasts är en app som finns att hämta på App Store [50,00 kr]

Also published on Medium.