Aurora ger nytt ljus på podcast himlen

Jag lyssnar en del på podcast och har några program jag följer. Men det är svårt att hitta nya program eller intressanta ämnen att lyssna på. Med Aurora försöker utvecklarna att lösa just detta problem.

aurora banner

Aurora är utvecklad av svenskarna Håkan Waara och Tor Rauden Källstigen. De debuterade 2014 med sin app Opinion Podcasts som gör det enkelt att spela in och dela podcasts. Nu är de tillbaka med Aurora som ska göra det enkelt hitta nya och intressanta podcasts.

Podcast

Det släpps över 15.000 timmar med podcasts varje dag. Både stora nätverk som BBC, SR och NPR producerar podcast men det finns också en stark kultur med independent nätverk och folk som spelar in direkt på sin iPhone. Trots att det mesta av detta finns tillgängligt i framför allt iTunes (där mer än 60% av nedladdningarna sker), är det svårt att hitta nytt. Det enda sättet som jag har hittat något att lyssna på är via rekommendationer av vänner eller på Twitter.

Aurora

Både Tor och Håkan är hängivna lyssnare av podcast och såg ett stort behov för ett sätt att hitta i denna uppsjö av innehåll. De bestämde då att skapa Aurora som har två unika sätt att rekommendera innehåll. Det första är med kurerade spellistor skapade av ledande podcastare och radiopersonligheter. Det andra sättet är med avancerade datateknik. Den analyserar all världens podcasts och matchar den med det du lyssnar på. Med hjälp av dessa två tekniker kommer du alltid ha något att lyssna på. Du kan också söka upp och följa de program du redan lyssnar på. De program du följer visas i ett flöde med avsnitten i kronologisk ordning. För att använda appen behöver du skapa ett konto.

Utseende aurora

Appen är snygg och ger en bra överblick på program och kurerade listor. Du kan börja lyssna på avsnitt direkt i flödet eller knacka dig in för att läsa mer om det. Här kan du också spara det för lyssning offline eller lägga till det i en kö. Under varje avsnitt finns det ett gäng relaterade avsnitt från andra podcasts. När du startar ett avsnitt syns en minispelare i nedre delen av appen. Knackar du på den får du uppspelningen i helskärm med knappar för att spola, pausa och byta avsnitt.

Jag gillar idéen med appen och den förespråkar ett helt annat sätt att lyssna på podcast än vad jag gör idag. Jag kommer att fortsätta utforska appen men det är en del saker som hindrar mig från att överge Overcast. Framför allt är det begränsningen i uppspelningsmöjligheter då du bara kan spela i normalhastighet. Jag lyssnar alltid på podcast i 1,25x hastigheten med smart speed. 1 Dessutom ser jag inga show notes i appen, något jag ofta läser samtidigt som jag lyssnar. En annan funktion som jag saknar är att skapa egna spellistor. Nu kan man bara lägga avsnitt på kö och det ger inte samma möjligheter. Appen släpptes i början av April men jag har inte sätt någon uppdatering eller ändring på de kurerade listorna. Att detta beror på att de inte har fler eller att jag lyssnar för lite låter jag vara osagt. Jag skulle däremot önska att de ändrades så jag fick ta del av ett större utbud. Ett annat sätt att utöka intresset är att man kan följa personer och dela sina egna spellistor. Egentligen är det inget fel på appen det är bara att den fungera på ett annat sätt än vad jag är van vid att lyssna på podcast. För mig är Aurora som Apple Music för podcast och en app som verkligen behövs. Jag hoppas att Aurora rekommendera lika mycket bra podcasts som Apple Music har rekommenderat musik.

Aurora – Podcast Discovery är en universal-app som finns att hämta på App Store [Gratis]

1. Smart speed analyserar avsnittet och “klipper” bort alla tystnader.